[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /chat/lib/class/AJAXChatTemplate.php on line 55: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3707) [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4535: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3707) [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4536: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3707) [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4537: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3707) Vmax Club Sweden • View topic - Hej funderar på o köpa en beg. V-Max - köpråd
Tack för svaret Kazzee, och välkomnandet. Jag blev lite skärrad när jag läste wobblingstrådarna.
Tycker man får feber av vilken hoj som helst man bestämmer sig för att köpa. Efter ett långt uppehåll från motorcyklarna så vart det ordentlig feber när jag skaffade en XJR1300. Den sålde jag dock för något år sedan. Vart inte riktigt nöjd med känslan av att en 6:e växel saknades. Lätt trimmad så hade jag den i cirka 120hk.
Har 2 hojar jag kör med idag. En R1a och en Dragstar Classic. Väldigt olika körsätt på dem. Men det är trevligt med det ombytet. Jag har inte kört en V-Max än och många faller då inför ett köp sägs det. Skall bli spännande att se var i skalan maxen hamnar. Helst skulle jag vilja ha den nya V-Maxen, 200hk, den verkar ju klar på alla punkter. Men priset.... Fattar inte att folk köper så dyra hojar. Jaja, nån måste ju annars blir det inga begagnade till salu sedan.
Kazzee, punkt 1, menar du Furbur fixen eller byta till nya konade styrlager?
Appropå racinganda. Håller på att konvertera en RD350 med ramförstärkning, 17 tummare, R1 gaffel, R1 bromsar osv för att få den uppgraderad till ett modernare skick. Hålla på att mecka med dem tycker jag är minst halva nöjet med motorcyklar.
Får kanske ett litet dilemma. Jag vill helst inte skiljas från någon av mina hojar men gränsen måste dras någonstans. Bägge är till salu för en av dem måste bort för att maxen skall få komma in. Kör ofta med 2 olika gäng. I det ena gänget går det undan. Bara sporthojar och mycket kurvor. Hänger maxen med utan att skrapa sönder diverse grejer? Jag vill gärna tro det men det återstår att se. Kanske är slutåkt där om R1an åker ut och maxen kommer in. I det andra gänget körs det glidare. Typ samma vägar men en mer modest hastighet. Här funkar definitivt alla andra typer av hojar. Men dilemmat blir om Maxen inte funkar till sporthojskörningen. Då har jag 2 hojar till glidargänget och det verkar just nu som det är mest drag efter R1an. Alternativet för mig är att byta Draggen mot något sportigt hos en handlare. Eller, kanske är det någon som här som vill ha en Dragstar och lite cash mot sin Max Vi får se vad som händer, säsongen har ju knappt börjat.
Gällande styrlager så tappade du mig i pratet, där slutade min mek-kunskaper. Det jag menade var iaf lagret vid styrkronan.
Gällande racing och vilken hoj du skall göra dig av med så är det en kuggfråga. Kan du hänga med "rettor" i svängarna? Ja. För några år sedan var jag på SMC-kurs i Kemora och där fanns mest bara rettor, fireblades och daytonas så långt ögat kunde nå. Men det gick utmärkt i svängarna. Fast då hade jag som sagt bytt till 17" fram och R1 bromsar, vilket ju underlättar. Fast en av instruktörerna körde en CBX och körde typ lika fort som alla plastraketer där han hängde som en annan apa över styret. Det är väl en fråga om skillz helt enkelt, men en max kan hänga med utan problem även i original. Men börjar man byta och uppgradera lite saker så går det ju lättare och faktiskt köra om fler folk. Här är en tidigare tråd med lite bilder från banåkande: viewtopic.php?f=1&t=4863&p=29638&hilit=kemora#p29638
mvh /Anders
Anders Laurell - #813 "It´s not the fart that kills - it´s the smäll." -0736990818-
Hej Yami och välkommen. Det Kazzee menar med att fixa styrlagret är kontrollera så att det inte är nedslitet och sedan spänna det till rätt moment (manuell kontrollmetod, inte momentnyckel). Styrhuvudet glappar gärna upp lite om man inte håller efter det och det resulterar både i spännande väghållning och ökat lagerslitage. En del menar att Furburfixens framgång beror på att många som gör den samtidigt då även justerar in styrlagret för första gången. En annan kanske självklar grej som inte nämndes men som kan påverka mycket är däcken. Viktigt att de inte har för lågt tryck och att de inte är klackslitna, särskilt om det är originalfälgar (med högprofil diagonaldäck).
Vad gäller åtgärder för att bättra på väghållningen så har det skrivits metervis om det tidigare här på forumet. Förstår att det kan ta ett tag att läsa alla trådar men om du använder sökfunktionen så bör du snabbt kunna hitta kompletterande svar på många av dina frågor.
De klassiska Vmaxarna konstruerades i början av 80-talet och blev egentligen lite omoderna för länge sedan. Ingen vettig människa köper idag en sådan för väghållningens eller den 5-stegade växellådans skull. Båda de sakerna går iofs att fixa, men det är motorns karaktär som är nyckeln till varför de hängt med så länge och varför ägarna är så nöjda. Provkör en (ostrypt) så vet du rätt fort om det är något för dig eller inte.
En Vmax är väldigt allround och en av styrkorna är att den är kul även i lägre hastigheter. Den går att cruisa med, att köra fort på kurvig väg med och att toura med, men det är ingen banräcer. Om jag vore du skulle jag behålla Rettan som bättre kompletterar Maxen och istället sälja Dragstarn.
Det förklarar saken med styrlagerna. Jag tyckte Furbur fixen verkade lite onödig när t.ex. det är exakt samma lösning på min Retta med gummipackningen. Lagerna bör spännas minst en gång efter den är nyuttagen och gått lite eller haft gaffelkronan avmonterad. Sen kan det behövas fler ggr om cykeln vibrerar mycket (jag antog att det var av detta skälet man gjorde Furburn på Maxen). Aldrig fel att ha som regel att känna på skruven inför varje säsong.
Gällande väghållningen så har jag en bra bild på vad som behövs göras nu. Egentligen samma som på de flesta andra gamla hojar.
Jag är ute efter en rå/grov motorkänsla, hoppas V-Maxen har detta. Utseendet har den och resten bryr jag mig inte om. Annars vetitusan vilken hoj man skall köpa.
Hej, Ny här, hoppas jag är i rätt tråd... Tänkte köpa mej en vmax och har tittat på ett par runt 00 och under 2000 mil. Det jag sett är att det verkar som om aluminiumdelar som scoop, sidokåpor och fälgar bl.a. lätt ärgar och ser tråkiga ut. Gäller detta generellt eller har jag haft otur med de jag tittat på? Letade lite på nätet främst efter scoop för att se vad de kostar att byta men hittade bara en massa specialvarianter. Skulle gärna vilja ha tips på var man kan få tag på original eller lika original scoop och sidokåpor av aluminium till bra pris. Mvh / Bobo
Har funderat till och från på en Vmax och nu är det nära...
Jag har siktet inställt på 95-00 ca förutom allmänskicket. Hur är det med maxens kvalitet på motor, jag menar hur är motorn när dom gått 3-4000 mil, nått speciellt att tänka på där ? Nått spec som behöver vara bytt eller servat ?
Sen finns det oändligt med länkar hit och dit, och hittar inte alltid. Men är det nån som har tips råd vad för prylar och vart man köper för att fixa 17" hjul fram och bak. Ritningar till distanser ? Är riktigt sugen att hitta ett lämpligt objekt att sätta tänderna och utveckla till "min" Max
Ska se om jag kan komma över en V-max nu i sommar, Jag kommer försöka få tag i en 90-talare. Är det någon speciell service som bör vara gjord när motorerna börjar gått 3-4000 mil ?? (givetvis handlar det om hur saker och ting sköts) men just finns det erfarenhet av att det är nått speciellt eller är maxens motor stryktålig ?
Hur är det men hjulen om man ska sätta dit 17" fram och bak? var hittar jag info om vilka fälgar jag bör ha och finns det nån som har ritningar över bussningarna ?
Hej ! Ventiljustering vid 4000 mil. Annars verkar största problemet vara kombinationen av dagens bensin och förgasare. Svårt att hålla rent med driftproblem som följd speciellt på hojar som står mycket. Enkelt att åtgärda dock. Gällande fälgar kan man ju börja med att surfa runt på alla hemsidor hos de som gör aftermarket prylar till Vmaxen. Märtz, Raats, UFO, Mek, Exactrep, BRM, Class Performance, Holeshot, mm. Lycka till. Hälsn. Jens