[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /chat/lib/class/AJAXChatTemplate.php on line 55: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3707) [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4535: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3707) [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4536: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3707) [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4537: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3707) Vmax Club Sweden • View topic - Hej funderar på o köpa en beg. V-Max - köpråd
Hej på er alla V-Maxare! Jag är sugen på o köpa en beg. V-Max.
Vad ska man kolla på vilka grejor är det som brukar krångla.
Hade tänkt på års modell 99 o framåt. Jag vet inte så mycket om Yamaha, har haft Honda Vfr förut. Tacksam för svar.
Mvh Pelle
Här kommer ett försök till svar. Andra får gärna fylla på om jag missat något
Det kanske viktigaste för många är att få tag på en ostrypt Vmax: Maxar tillverkade för Europeiska marknaden (samt även Japanmodellen) saknar Vboost-kitet och dessutom har de ett mera restriktivt avgassystem med mycket smalare öppning. Effekten ligger nominellt på 100 hästar och på bakhjulet sällan över 90. De var de enda som såldes av auktoriserade Svenska Yamahahandlare t.o.m hösten -99, då de pga förändrade försäkringsregler började ta in Kanadamodellen, och enligt obekräftade uppgifter även en Rysk modell. Om du vill ha full effekt ur en Europa-modell krävs ett vboost kit och öppnare avgassystem. Eftersom vboost-kiten är både dyra och svåra att hitta begagnade i Sverige brukar många montera ett Dynojet steg 7 kit istället och de fungerar bäst i kombination med ett öppnare avgassystem (de flesta hela 4-1 eller 4-2 system duger bra). Det blir inte lika bra med slipon eftersom de flesta inte är särskilt mycket öppnare än original. Europamodeller sägs även ha mildare kammar. Varvräknarens rödmarkering ligger 1000 rpm lägre än på ostrypta Maxar.
Ostrypta Vmaxar har nominellt 145 hästar men den uppgiften skall tas med en nypa salt. På bakhjulet brukar man mäta mellan 110-120 hästar. De mest attraktiva av import-hojarna är USA och Kanada-modeller. De har vboost och full effekt. Det enda som skiljer dem åt är att Kanada-modellens hastighetsmätare mäter km medan USA-modellen mäter miles, samt på vissa årsmodeller färgen på fälgar och ljuddämpare (svart eller blank).
Vad gäller årsmodeller går den stora skiljelinjen vid -93 då Maxen fick kraftigare gaffel samt fyrkolvsok på frambromsarna. -96 gjordes några smärre förändringar bl.a. spin-on oljefilter, -97 kraftigare vevstakar och kolvbultar. Du hittar mycket info kring årsmodeller här: http://www.vmaxchat.co.uk/Modelhistory.htm
En annan sak att beakta är o-rings/oljetrycksproblemet vi skriver om på tips-sidan. Det gäller främst Maxar mellan -96 och -00 , från det att Maxen fick spin-on filter tills dess att Yamaha adresserade problemet genom att modifiera oljeröret och oringen. Svårt att säga vad som händer när oringen kryper ut, de som råkat ut för det och som haft oljetrycksmätare har registrerat allt ifrån noll oljetryck till c:a -10 psi vid varje varvtal. Normalt vid varm motor (70-80 grader) är c:a 10 psi per 1000 varv och något lägre, c:a 7psi vid tomgång 1000 rpm. Hur lågt är för lågt? - Svårt att säga. Lite sänkt tryck resulterar troligen inte i haveri på kort sikt men kan ge förhöjt slitage och kortare livslängd...
Du bör kolla upp växellådan, den är lite klen och en ovarsam förare kan köra sönder den även om hojen är hyfsat ny. Kolla även kopplingen samt om möjligt startmotorkopplingen. Förgasargummina spricker ofta och det gör att Maxen får för tunn blandning, kolla genom att spraya lite startgas på dem vid tomgång - om varvtalet stiger är gummit antagligen sprucket. Inte svårt att åtgärda men det måste göras och gummina kostar en liten slant. I övrigt är den som vilken begagnad hoj som helst - kolla allmänskicket, lyssna på motorn efter missljud som tyder på glapp i kolvbultar.
Det kan vara ett plus om en del standardmodifieringar redan är gjorda (typ bättre gaffelfjädrar, bättre bakfjädring, förstärkt svingarm, 17-tums hjul, ramstag eller solida motorfästen, skönsjungande avgassystem, dynojetkit etc.) och om dyra originaltillbehör som du kanske ändå vill ha, t.ex. sissybar och vindruta, är monterat.
Försäkringspremien varierar kraftigt beroende på ålder, skadefria år, ålder på hojen, men framför allt försäkringszon dvs. var du bor. Den är billigare än en sporthoj men dyrare än en cruiser. Bästa pris brukar man få hos Bilsport&MC, där har vi dessutom klubbrabatt. Enda nackdelen med dem är att de inte ersätter extrautrustning över 15000 kr. Ett annat bolag som ibland kan erbjuda bra premier är Gjensidige.
Lycka till i jakten och fråga gärna mer här på forumet om du undrar över något!
edit: trasig länk
Last edited by vrroom on 20 Jul 2005, 20:36, edited 1 time in total.
Hej o och tack för svaret. Det blir nog en ny 03 :a ska fundera lite till först. Sedan får man väl återkomma och bli medlem hos er, för ni verkar ju vara ett trevligt gäng. Hälsningar Pelle
OJ OJ är V-Maxen så klen så man måste byta ut så många grejor hehe
Jag är nog inte ute efter att ha den värsta hojen, jag tror nog att orginal grejorna duger ett tag. Men det är ju kul o stta o kolla på alla web sidor med tillbehör så lite sugen blir man ju. Mvh Pelle
Det är sant Inget fel på original men för många är Maxen ett startpaket snarare än en färdig motorcykel Tipset är i så fall att börja med väghållningsmodifieringar och sedan ge dig på prestandahöjande åtgärder. Med 17" hjul och bättre fjädringskomponenter känns Maxen betydligt mer modern att köra, nästan som en ny hoj...
Inget fel på standard, Max är mycket bättre än sitt rykte.... ta det lungt i första kurvan bara och kom ihåg att en R1;a har bättre väghållning !
Styvare framfjädrar, ramstag eller solida motorfästen är en bra start.
17" hjul gör mycket, kolla t.ex Tyska Ebay eller på Vmaxchat, framhjul säljs ofta, ett Thudercat hjul passar fram med små modifieringar.
Skynda dig o köp en ! Dom kan ju ta slut! Dom görs ju inge mera
Själv är jag inne på min andra vmax .....
efter jag sålde den första så längtade jag tillbaka varje dag jag satte mig på ...vad det nu var
så jag var bara tvungen o köpa en vmax igen
o inte har jag ångrat mig en sekund !!:D !! !! !!
Ursäkta det blev visst innsänt som nytt meddelande, jag är inte så hemma på vilka knappar man ska välja, får se om det här hamnar rätt. Hej! Jag har beställt en 03: a på Bike i Trollhättan, åker ned med släpkärra den 26 jan o hämtar den 28 mil enkel resa. Synd att det inte är vår så det går o köra hem den. V-maxen tillverkas väl fortfarande, det är väl bar Eu´s avgas krav som gör att den inte importeras längre, för 04: an finns ju tydligen i USA http://www.yamaha-motor.com/products/un ... d=4&mid=23 Och jäkligt billig bara 79,998 Kr. Och så har jag anmält mig som medlem på eran V-Max club. Hoppas på o få många sköna mil på Maxen i sommar, Mvh Pelle.S
Jag är också på väg att köpa en max
-det nämns att 17'':s hjul och bättre fjädring är något man behöver.
Jag har haft Inrtoder, där säger man att stort smalt framhjul och mindre bredare bakhjul är bra för "grusegenskaperna" Blir de sämre på en max efter bytet, eller vänder man om det blir grus?
(ja, jag vet att Intruder och vägegenskaper inte rimmar dåligt)
Övrigt - finns någon sorts prislista på begagnat?
Hur håller en max sitt andrahandsvärde?
Jag har fått Max-feber.. ändå har jag aldrig kört en max än.
Köperdu en Vmax vill du aldrig ha nåt annat Kan bara varmt rekommendera den. Känns som man har "hittat hem" när man köpt den. Vad gäller grusåka så går det utmärkt. Jag kör med turbomatad Vmax på 205 hk med 17" både fram och bak, 180 brett bak. Hur det går på grusväg? Se själv här http://www.turbovmax.org/media/grusaka.wmv Törs nog lova att jag kör ifrån de flesta Intruder åkarna med min Vmax på grus
Tänkte bara tillägga en rad här angående försäkringen... Jag håller själv på å letar hoj nu (kanske lite i senaste laget, men det brukar ju vara billigt... tråkigt bara att man inte hinner åka så mycket!). Har kollat runt lite på försäkringar och fått många BRETT skiftande bud (allt från 11.000 till 30.000+)
Först lite bakgrunds-fakta om mig:
- 24 år
- Bor i Borås (anses av försäkringsbolagen vara storstad)
- Haft körkort i en vecka
- Antal skadefria år = 1 (bil, vet inte om det spelar roll)
Jag kollade upp en fulleffekts 1996 årsmodells V-max. Billigaste helförsäkringen hittade jag på Trygg-Hansa (så antagligen stämmer det som nämnts om dom ovan). Den gick på 11583:- i helförsäkring på ett år. Halv och trafikförsäkring kostade 6426:- respektive 5179:-. Så det var ju inte nån jättebillig hoj att försäkra.
Men det finns ett alternativ! Ett som jag anammat - Bilsport-MC har en försäkring som kallas Classica-försäkring. Denna kan tecknas för mindre än 1400:- per år, och då är det en helförsäkring! Denna går att teckna om du har en 20 år gammal hoj (för tillfället tillverkad 1985), och eftersom V-maxen kom för lite drygt 20 år sen är detta nu en möjlighet. Det ska även tilläggas att priset är fast, oberoende av hur länge du haft körkort, hur gammal du är eller var du bor!
Ni lite äldre kan säkert få ut samma premie från nåt annat bolag och då kanske med bättre villkor...
vafalls pojkspolingen kommer ju att betala mindre än mej o ja som var så glad åt min åldersrabatt....typ 100 skadefria år osv.. osv..
man kan nästan säga att han tjänar på o köra vmax.....
men så bor han ju på v-kusten också (eller åt de hållet)
livet känns orätvist...
ja har ju varit en sommar i smögen men det räkte tydligen inte.....det är fusk
Eftersom jag väntar tillökning i min V-Max familj så kan du köpa min pärla. (om du lovar att ta väl hand om den ) Det är en 01:a fin som stryk!! Hör av dig på 0708-773494
Det jag kan bidra med är att kolla upp vad hojen kostar att försäkra. Tänkte mer på hur gammal du är. Jag är precis fyllda 24. Köpte min v-max i somras. Och då kollade jag på en 96:a, och för en kille på 23 år att köpa en hoj med de hästarna = Inte billigt. Tror det skulle kosta mig 14-15 papp att halvförsäkra.
Sen hittade jag en V-max 86:års modell. Med trimmkammar, så enligt förra ägaren va där runt 167 hästar i den. Hojen hade gått 3600 mil när jag köpte den. Kostar mig nu 1800 kr för en klassik helförsäkring
Hej hej! Jag har insett att jag måste ha en v-max, och tänker köpa mig en från slutet av 90- eller början av 00- talet. Något speciellt som är kass med dessa årsmodeller? Jag undrar också hur det är att köra cykeln på långkörning?
Det verkar vara en läsvärd tråd detta och jag har ännu bara skummat igenom den. Kanske svaren finns i en annan tråd, men har inte hittat nåt. Är dock it-handikappad och har en viss tidsbrist.. Ber om ursäkt redan nu ifall jag skriver i onödan.
Finns inget som är kass på en V-Max. Det finns saker som kan modifieras och vi använder ordet "kass" för gemene man ska någorlunda förstå vad vi pratar om.
Jag har en -91 o visst får man känslan av att ha varit för nära hammarbyhamnen då potemkin lagt till när man kört 25-30 mil men maxen är såpass törstig o behöver tankas så man får välbehövliga pauser. Sen kan man lätt byta sittställning: släng upp fötterna på bakpinnarna o luta lite framåt, släng upp fötterna på motorbågarna (där det står att man inte ska hänga fötterna) o luta dig bekvämt tillbaka...
Har du möjlighet att titta in på MC mässan så gör det, diskutera på plats kanske är ett bra alternativ till en som är "informationstekniskt utmanad". Vi skiter i vilket, som V-Max ägare så är du alltid välkommen i Sveriges Största V-Max Klubb!
Får gratulera till ett klokt beslut. Jag skulle leta efter en -93:a eller nyare då kom den grövre gaffeln och bättre frambroms, sen kom det -96 ändringar i motorn, bland annat spinon oljefilter kraftigare startmotor. Men det du bär fundera på är om du vill ha en "orginalare" eller en "moddad", 17" fälgar är en vanlig modifiering för bättre väghållning och det blir ju klart billigare om man köper en Vmax med 17" hjul istället för att i efterhand införskaffa dessa. Samma sak gäller nog flera modifieringar. Titta mer på skick än årsmodell skulle jag råda dig. När det gäller långkörning så är det inga problem, baken domnar bort efter ca. 20 mil man får ju en bensträckare var 15:e till 20:e mil då Maxen vill ha mat, så visst kan man långköra med den.
Vmax on ICE195,950 km/h (2011), 146,681 km/h(2012) #657
Jag har inget direkt att tillägga, mer än att jag är en sådan person som skulle välja en fulleffektsmodell.
Sedan har jag igår konstaterat i något annat inlägg i annat forum (okontrollerat) att motorcyklar efter -99 är helfordonsgodkända o då går det inte att montera Turbo o sedan reg.besiktiga.
O ska man stoppa i det i en före -99, så behövs det både skicklighet, tur och ett papper där det står att det är samma hkr som innan... O sedan ska de gå på det också. Men som sagt, okontrollerade uppgifter.
Nu får man väl inte trimma hojar alls, men t.ex. ett lustgas-kit blir bara förbjudet om det används , om jag förstår rätt.
Såga gärna om nån vet bättre!
Sedan bör man tidigt tänka till, så man skaffar rätt längd på spikarna till isdäcken?
Hej igen! Tackar för snabba svar. Jag har nu börjat fundera på att importera en från staterna då jag har en opålitlig arbetskamrat som ska över och hämta bilar. Har räknat lite på det och inser att det finns pengar att tjäna. Undrar om det är någon som tagit hem och byggt om till svenska krav, misstänker att det inte går att besigtiga den rakt av. Är det mycket prylar som ska bytas eller är det bara blinkers typ. Hur funkar det med avgaskrav på en cykel? Och jag får garanterat en fulleffektsmodell om jag hämtar den från usa? Eller finns det olika där med?
Är det någon som vet om uppgifterna angående turbo som Anders skrev i föregående inlägg stämmer? Även om det inte blir något bygge direkt så låter detta väldigt lockande.
Mässan borde inte bli några problem då jag bor i stock.
Tänkte på en rätt viktig sak...flera kompisar har sagt att de ska ha en Max...men efter att ha provkört min har de bytt inriktning..inget att ljuga om..Maxen ÄR lite udda att köra...testkör en innan du fattar ett förhastat beslut... Men det är ju klart...man behöver ju inte köra den..man kan ju ha den i vardagsrummet bara för att den är så RÅ!
Registrerade mig här igår. Skälet till detta är ju att jag planerar att köpa en V-Max. De är så jädrans feta. Har sneglat på dem sedan 80-talet så nu är det dags. Följer jag tidigare mönster så blir det en äldre hoj, runt -97 kanske, annars en nyare 2009 eller framåt. Beror lite på hur det går med försäljningen på några av mina andra hojar.
Hoppas ni kan ge mig svar på några frågor. Läser om wobblingstendenser i olika inlägg här och blir minst sagt orolig nu när jag äntligen bestämt mig. Har haft några wobblingsbenägna hojar genom åren och de har inte blivit kvar i min ägo länge, riktigt ruskig känsla. Men ett visst hopp ges ju via diverse modifieringar. Går det att helt bli av med tendenserna? Förr på andra hojar så var det ofta ramkonstruktionen (flexade för den var för svag) som var orsaken til wobblet. Ni som kör hojen är de enda som kan berätta så hur ligger det egentligen till?