[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /chat/lib/class/AJAXChatTemplate.php on line 55: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3707) [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4535: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3707) [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4536: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3707) [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4537: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3707) Vmax Club Sweden • View topic - Nån ifrån norra Sverige som skal åka till Skåne?
Det skall jag !!
hoppas jag iallafall bara det inte krockar med jobbet,
jag har inte fått datumen inför sommaren ännu jag hoppas få det klart under helgen!!
det skulle vara kul med lite sällskap på vägen ned
Skämtar du? Bent är "The original Mr. Ironbutt" Förra året gjorde han träffarna både Stockholm och Belgien, året dessförinnan både Göteborg och Belgien. Båda åren i Belgien vann han priset för längst färdväg till träffen.
Nytt av året e at jag har fått chrome på min "iron butt"! Det e jo nån km og kjøre, men det e jo det som e så härligt - att vara på väg nån stans. Og vist man kjører til sammans med nån så e d enda mer kul! Jag kjør som regel ensam, men d e bara trevligt at få selskap nedover. Du ska inte fundera så mycket Richard - d e bara kjøra! D e verst dom førsta 10 milen - man undrar om man kjør sönder, punktering, blir d jävligt dårlig väder etc. Når jag kom til Kiruna från Bjerkvik på tur til Stockholm i fjor (180km), så var d bitande kaldt och regn, nestan snø i luften - och jag tenkte hva fan e d jag har begitt meg ut på - men 3 mil sør om Kiruna kom varmen igjen och d va bare att njuta hele vägen ned til Stockholm. D e d som e så fint - variasjoner hela tiden! Det måste også nevnas att dette va i sluten på mai, och Kiruna ligger högt och i lite "Alpint" landskap (Kebnekaise ligger inte långt derifrån) så det kan være litt kaldt deruppe i den tiden. Den finaste vägen på tur til Arcticmeet får ni just från Kiruna till Bjerkvik! Mycket variasjon på vägarna, kurvor, fjäll på båda sidor av vägen och d besta e när ni kjør ned från gränsen och får se fjorden under er! Jag är facinerat av det synet året rundt - och jag bor här. Ta turen - hvis ni åker tilsammans et gjäng så e d jo ingen problen heller om det blir nån problem!
här har vi 10 mil till närmaste mack. samt att det är 2 km till brevlådan för att hämta morgontidningen
avstånd mäts inte i längd norr om fyrisån, utan i timmar suttna på hojjen annars blir man för avskräckt som du själv har märkt
(längden i km/hastighet i kmh)*faktor 1,35 = timmar det tar o åka
detta är kanske ök men stämmer hyffsat när man kör över 50 mil
fik,tank o pinkfaktorn kan förståss variera upp eller ned ifrån 1,35 beroende på om man röker, har en elefant blåsa, eller inte måste stanna o köpa en korv var tjugonde mil...men det verkar stämma rätt hyffsat för mig
ha det gott
o väl mött i Norge
Last edited by HOTMAX on 13 Mar 2004, 11:34, edited 3 times in total.
En fordel nå du kjører så langt som dette - og Ricard jag er enig d e långt - men inte la deg avskrekke ved det - men helt klart så er det en fordel å ha et skikkelig godt opplegg för pakkningen. Har du sissy bar hjälper dette masse og det finnes otrolig många fine greier for att packa i og på rundt denne," Men har du inte så får du gå" - nei - skämtar bara, det neste är ju goda stabila packveskor "sadeltasker". Se till at du pakker alla dina greier i plast för du pakkar ting i taskene. Ha ingenting på kroppen - annat en en "walkman" eller miniradio - fint för att få litt adspredelse och musik på turen! Magnus Kintzelt og Stefan har begynt å se framover med tanke på turen oppover hit, og jag vet dom har diskuterat övernatting etc. här på forumet. Kolla med dom! Blir dette et problem, så har min familie en stuga lite söderut for Umeå hvis dette kan være et alternativ! För deg som e ifrån Skåne blir dette en "fin" distans på førsta dagen - nesta dag e d bara 80 mil igjen - och det går på 8-9 timmar - har kjørt distansen många gånger med bil, lastbil och motorcykel, men då kjør man i et sträck och "no rest for the wicked"!
Man ska njuta turen och 10-12 timmar Umeå - Bjerkvik med stopp og bensin etc. Bensin e heller ingen problem - men mellom Töre - Kiruna, så måste du kjøre en ekstra sväng innom Gällivare (ungefär 10km) för att tanka bensin. Det e et långt stykke ödemark detta - men fint!
Ahh..kom igjen Stefan! 250 km!! Jag pendlade med forriga V-maxen til och från jobb hver 4. dag mellan Tromsø og Bjerkvik - akkurat 250km. Och det var med original salen! Nu med mein spezial sadel von Exactrep - Wunderbar! Röven är helt fin - nestan uansett! Har lagt et lag chrome nu på min "iron butt" för att klargjøra till dom siste 50-60 mil Stockholm - Skåne! 1775 km skal det vara mellan Bjerkvik och Höör - etter å ha sjekket på maporama.com. Någon som vet exact distans mellan Stockhom ocg Höör?
Tjenare Bent!
Jag vill haka på, vet bara inte än om jag kan. Får barn vilken dag/minut som helst nu. Så jag har ställt till det va!?. Jag har dock fått pappa ledigt till Arctic meet så det är bestämt att åka på. Jag har fått ihop sex-sju pers som hakar på dit, Vmaxare alltså. Tror du att man kör till träffen på en 10-12 timmar från Umeå? Det vore ju perfekt, vilken väg rekomenderar du? Hör av dig lite senare angående Skåne träffen, vilken dag du kommer förbi Umeå och så, du kan ju alltid sova här även om jag inte kan..hmm får följa med.
Angående packning, jag tror jag har hittat det optimala sättet att packa en Vmax. Köp en vattentät packrulle spänn fast med vanliga gummistroppar, det nöter ingenstans på hojen och mer packning behöver man inte ta med, dom rymmer förb..mycket, tält liggunderlag mm Enda nackdelen är att man inte kan ta med en passagerare.
Det där med att köra långt, det är som Bent säger det är dom första milen som är jobbiga, sen flyter det bara på. Men visst fan älskar man sin lilla tank som bara tar en en så där 20 mil, då har man ju anledning/ursäkt att stanna och sträcka på sig. Jag älskar när jag varit ute på hojen en två dagar det är då man verkligen uppskattar sitt hojintresse, då kan man fortsätta hur långt som helst. Ni som funderar på att åka på arctic meet och kommer från södra Sverige testa nu att verkligen låta maxen sträcka på benen, Ni kommer att älska resan. Kör gärna på väg 45 inlandsvägen den är perfekt. Bra med mackar på lämpliga avstånd, bra väg lite kurvig och inte så mycket tjälskott.
Hej hopp!
Tjänare Magnus!
Det var hyggelige nyheter! E d førsta barnet eller? Ni får ha lykka til båda två (snart 3??)"!
Til vegval - så rekomanderar jag at kjøra E4'an helt opp til Töre.
Endel kartar vil nok rekomandera kortaste väg som vil va att skrå inn i Sverige allerede vid Sundsvall och peka mot Jokkmokk - Gällivare och Kiruna lengst i norr - men som du seier - Vmaxen har liten tank och d e lite lengre mellan bensinen inni ödet! I tillegg e d mycket mere djur på vagarna på innervägen - men på E4'an e d viltstängsel hela vägen, och man kan konsa på att gasa ocg speide etter polis och overgang i viltstängselet.
Från Umeå och hit e d 8 timmar med bil - men då kjør man hela tiden och stannar bare d man måste. Med motorcykel blir d (kanskje) lite lengre tid. Alt avhenger av hvor hårdt du ligger på!
Jag reknar med att åka lite lengere en til Umeå på førsta dagen, iom. att d e en bit lengere til treffet i år en i fjor. Men takk för tilbudet!
Ni behöver inte övertala oss. Vi vill!! vi vill så gärna Men det är så mycket att tänka på före resan. För min del behövs det mycket planering, min fru säger klart vi kör dit.
Pengar är ett fult ord som ofta blandar in sig i leken. Vårt motto är att vara där.
Jag är ny på hojen, körde 400km hem efter köp och kunde inte gå på¨en vecka. Det ska mycket till för att hindra oss från att vara på Artic Meet.
Men om om finns kanske det gör att om bestämmer.
Vi körde med bil genom Norge till Narvik för några år sedan,
Trelleborg -Narvik blev ca 250 mil med en del omvägar,fantastisk upplevelse med Trollstigen mm.
Stockholm-Höör är ca 580 km.
Anne & Rickard 453&450.
Trelleborg
Hei igjen Rickard! Jag fikk et telefon ifrån Jan Dirchsen i Danmark som hadde fulgt våran debatt om distanser etc.
Jan m/fru og en kompis eller två - vil ta turen fra Danmark til Bjerkvik och Arctic meet, och de vil ochså ha med seg flg.bil hela vegen i tillegg til V-maxerna! Han tipsade meg om å gi deg beskjed om å ta kontakt med han om å evt. slå følge oppover Sverige! De kommer til å kjøre E4 helt opp til Töre også over mot Kiruna och Bjerkvik.
Her har du reisefølge!! - så ta kontakt med Jan Dirchsen och diskuter turen med praktiske detaljer. Bagasje, telt, "din fru"?! etc. e d nok säkert rum för i Jans van oppöver. Hans fru skulle åka vanen. Stå på! Bara kort tid igjen nu!
Joda - helt enig med deg, men du skal jo kjøre ned igjen også - så det er fritt valg! Håper å se deg her uansett.
Går alt som jeg tenker så kommer jeg til Skåne i Mai og vi kan jo talas også der.