[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 990: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 990: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
Vmax Club Sweden • View topic - Startproblem vmax 1200
Page 1 of 1

Startproblem vmax 1200

PostPosted: 20 Sep 2019, 16:03
by Lars Bergqvist
När jag trycker på start går startmotorn ochvdet hörs lite skarmel, efter ett antal försök så startar den. Batteriet är nytt, kan det vara solenoiden som bråkar eller, låter som den inte går in? Hur åtgärdas detta ?

Re: Startproblem vmax 1200

PostPosted: 20 Sep 2019, 19:12
by Jens Gran
Hej Lars.
Det som hörs är startkopplingen som inte greppar och då skall man inte försöka starta mer utan byta ut den utnötta kopplingen. Vad som händer är att ingrepps rullarna plattas till med tiden och får inte grepp utan börjar studsa och då vibrerar hela kopplingen loss från svänghjulet. Dessutom kan någon av de tre bultarna kopplingen sitter med gå av och åka in i vevpartiet och slå sönder en kolv och ett cylinderfoder eller två. Original kopplingen har tre ingrepps rullar men det finns en bättre eftermarknads koppling med sex ingrepp.
Googla : heavy duty starter clutch vmax 1200
Ps. Motorcyklar har ingen solenoid Ds.
Hälsn. Jens

Re: Startproblem vmax 1200

PostPosted: 21 Sep 2019, 09:08
by Lars Bergqvist
Hej Jens!
Tack för din analys av problemet, blir att plocka ner och se hur det ser ut. Var inne och tittade på en sådan koppling, en fråga till dig finns det lösa rullar att köpa eller reservdelskit?

Re: Startproblem vmax 1200

PostPosted: 21 Sep 2019, 17:10
by Jens Gran
Hej Lars.
Man byter hela kopplingen som ett kit. Rullarna och kuggkransen blir lika mycket nötta/tillplattade.
Hälsn. Jens

Re: Startproblem vmax 1200

PostPosted: 01 Oct 2019, 11:33
by Lars Bergqvist
Hej Jens!
Tack för din information, då vet jag hur jag går vidare.

Re: Startproblem vmax 1200

PostPosted: 08 Oct 2019, 16:26
by Lars Bergqvist
Hej Jens!
Nu är kopplingen nere och den var rätt lös, en skruv hadde gått av.
Köpte en havy duty med skruvar. Kan du ge tips på hur jag säkrar skruvarna så dom inte lossar. har anv. gänglåsning tidigare på skruvförband, men räcker det på dessa skruvar?

//Lasse

Re: Startproblem vmax 1200

PostPosted: 09 Oct 2019, 12:06
by Bear
Hej Lars!
På orginalet har dom använt en körnare för att säkra skruvarna på "baksidan"
Men det är ju inte fel att använda gänglåsning också.


//Björn

Re: Startproblem vmax 1200

PostPosted: 09 Oct 2019, 17:24
by Jens Gran
Hej Lars.
Som Björn säger så är det körnslaget från fabrik och det tillsammans med lim och rätt moment funkar kanon så länge som startkopplingen är fräsch. Det är då den börjar slinta som bultarna skakar loss eller t.o.m slås av och då hjälper ingenting preventivt. På de allra första årsmodellerna hade man svetsat bultarna på baksidan av svänghjulet och inte ens det hjälpte de lossade och gick av ändå om man envisades att fortsätta köra efter att skramlet börjat. Det är så fort man börjar höra oljud från startkopplingen som den skall bytas ut. Den brukar normalt hålla i ca 4000 mil. På NyMaxen har man löst det hela med en "pys" mekanism på avgasventilerna som släpper ut kompet i motorn tills den tänder till och börjar snurra snabbare än startmotorn. Det är en centrifugalmekanism i ändan på avgaskammarna som manövrerar en stång inuti kammarna som trycker ned avgasventilerna under startögonblicket. Rätt simpelt men smart, så slipper man problemen med startkopplingen. Evolution !
Hälsn. Jens