[phpBB Debug] PHP Notice: in file /chat/lib/class/AJAXChatTemplate.php on line 55: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead Vmax Club Sweden • View topic - Kopplingen hugger
Hej har köpt en v-max -98 men har lite problem med kopplingen den hugger när man smyger iväg drar man iväg hårt märks det inte och inte heller när man har fart och växlar tycker mig märka att det är värre när hojen är kall men ingen jätte skillnad. Enligt tidigare ägare är lamellerna bytt vet inte om tex stålskivorna byttes kan det vara dom som är vinda/krokiga har även lite skrammel ljud från kopplings korgen som försvinner när man frikopplar är det normalt hörs bara på tomgång och låter inte allt för högt.
Hej. Det låter alltid lite om kopplingen samt lite små vibrationer då den inte är engagerad, det är normalt då den är byggd så. Skulle stålplattorna vara krokiga så slirar kopplingen vid gaspådrag, speciellt över 6000 rpm. Att kopplingen upplevs som tvär kan ha många orsaker : Orginalfjädern utbytt mot Barnett tryckplatta. Dubbla orginalfjädrar. Innersta friktionsplattan utbytt mot fullstor och bottenfjädern eliminerad. Fel olja/ny sorts olja mot tidigare. Problem med luft i hydraulsystemet, det brukar dock märkas mer med varm motor då luftbubblorna/bubblan expanderar med värme. Kopplingen kan även bli lite tvär om hojen stått länge, speciellt om den är modifierad, detta botas med ett par dragrace starter. Hälsn. Jens
Den är inte tvär så det hugger utan det blir liksom ryckig start i bland med en massa små hugg lite beroende på hur mycket man slirar iväg. Hojen har stått några år men startats varje år och kört max nån km besiktningen gick ut 2016 men nu är den ny besiktad. Jag har nog kört närmare 50 mil med den nu i höst och kopplingen har varit lika hela tiden oljan lär vara nån typ av mineral olja som tidigare ägare förespråkade till v-max just för att undvika kopplings slir kanske den som gör att den känns lite konstig. Det fuktar lite olja från kopplings kåpan så jag får öppna den i vinter och kolla men borde kanske prova byta olja före för att se om kopplingen blir ok men rinner oljan ur om man öppnar kopplings kåpan är det ju dumt att byta olja före.
Var ut och prova en sväng och den hugger när man släpper ut kopplingen väldigt lite så fort den börjar dra lite mera då slutar den hugga jag är inne på att nån av stålskivorna är vinda krokiga och ligger på och hugger eller är det nått annat fel.
Byte lameller trots att dom var nyligen bytta byte även stålskivor samt fjädern och nu funkar kopplingen som den ska. Vet inte vad som var felet för har inte kollat på de gamla grejerna men gamla kopplingen var i alla fall fel monterad märkningen på skivorna satt inte på rätt ställe utan lite hur som helst om det nu spelar nån roll.